måndag 16 juli 2018

Tredje veckan...


Då har tredje veckan kickat igång med måndagens ledda andra serie klass. Kändes lite lättare idag än förra veckan, antagligen för att jag var lite nervös förra veckan. Sharath kändes lite snällare idag, ja förutom när han höll oss väldigt länge i Bakasana B. Han räknade till fem andetag, men nästa nr för att hoppa till chaturanga dröjde. Tydligen hittade Sharath en kackerlacka precis bakom min matta och började med en räddningsaktion av denna. Det tog lite tid innan han hade fått upp den lilla krabaten och slängt ut den. Vi alla fick hänga kvar i Bakasana tills han var klar och började räkna igen. Det brände ganska bra i armarna efter den pinan. När vi gör vår ledda klass i andra serien får andra elever på skolan sitta och titta på. Det var så många där idag att det bildades en liten kö. När jag ser dem så blir man också lite nervös men man glömmer fort bort dem.

Det har varit en lång helg. I fredags var det Moon Day och ledigt och på lördagen var det ledd första serie samt Sharath’s konferens. Han började denna vecka att prata om hur viktigt "Drichti" är i vår asana practice. Drichti betyder "gasing point" vart man ska titta och fokusera blicken. Det är viktigt för att hitta koncentration och kunna fokusera inåt. Att ha drichti gör att man eliminerar alla olika intryck från hela rummet. Sedan pratade han om varför kroppen påverkas när det är "Moon Day." Mycket kommer nog från den indiska traditionen där man tar hänsyn till månens förhållande till jorden då den skapar olika slags energier som kan påverka vår fysiska och psykiska balans. Man menar att det är lättare att skada sig om man gör sin practice på en Moon Day.

Sedan pratade Sharath om sina safari resor. Han hade olika historier från Afrika och Svalbard. Han gillar att prata om sina resor och möten med olika djur i det vilda.  Vid varje konferens uppmanar han oss att åka och hitta lugnet i naturen, vilket jag tycker är fint av honom. Naturens läkande kraft är lätt att förstå när man växt upp i Sverige.


Nu har jag en hel veckas practice framför mig. Jag är taggad och det ska bli roligt med Mysore klasserna igen. Hoppas på att få ytterligare någon pose ;) 








1 kommentar: