onsdag 11 juli 2018

Andra veckan...

Nu är jag inne på min andra vecka. Började med led andra serie i måndags och i tisdags var första Mysore klassen. Då fick jag göra min "vanliga" practice. Kändes bra att göra det man är van vid men ändå är det så annorlunda här i shalan i Mysore. Det är en stark energi redan klockan 5:30 på morgonen. Idag var jag lite snurrig och glömde två poser. Vet inte riktigt var man är i huvudet ibland. Det är så mycket intryck och stark energi att det är svårt att hålla fokus, men jag vet att det blir bättre med tiden. Den ledda klassen var tuff i måndags. Sharath var lite sträng och höll oss i några poser väldigt länge. Speciellt om någon var för snabb ut ur en pose fick han alla att gå tillbaka och vänta tills han räknade till det rätta numret. Svettigt värre, men jag överlevde. Jag gör nästan alla poser nu i andra serien för Sharath. Det fattas bara tre poser. Det ska bli väldigt kul att snart får göra klart hela serien här. 

I lördags hade Sharath konferens. Han pratade till exempel om hur Yama och Niyama är viktiga att följa och praktisera. Att ha en stark grund i de externa grenarna (Yamas, Niyamas, Asana, Pranayama) medför att de interna grenarna (Pratyahara, Dharana, Dhyana, Samadhi) atomatiskt utvecklas inom oss. Det är inte något man praktiserar utan händer med tiden. Från tidigare konferenser som Sharath haft kommer jag ihåg att han påpekar ofta, Yoga är inget man gör det är någon som händer inom oss.  Han pratade om att vårt störta beroende idag är våra mobiltelefoner och sociala medier. Han skämtar och säger ironiskt att de största yogisarna är dom som har mest följare på Instagram och ler. Men han säger också att man kan göra mycket gott och det finns många positiva saker med det, men att vi måste kunna se när det blir ett beroende för oss själva. Det är mycket nyttigare att åka ut i naturen och plantera träd brukar han säga.   Det har regnat mer de senaste dagarna. Tycker det är lite jobbigt måste jag erkänna. Jag njuter verkligen av sommaren hemma och att få bada samt att dagarna känns oändliga. Men detta är en bra övning för mig antar jag ;) för ändå känns det som att det är här jag skall vara just nu. Man kan inte få allt (tydligen) och jag är lyckligt lottat som får vara här och praktisera med Sharath. Att jag sen inte skall vara så påverkbar av det yttre, som vädret som är okontrollerbart, borde jag kanske jobba på mer. Det är alltid lite lättare att cykla i medvind ;) Achh  Snart kommer solen igen och mina kläder kommer torka och sen när jag åker hem …. ja jäklar vad jag ska njuta av bad i havet, samt gå många kvälls promenader och njuta av ljuset.  

Onsdag morgon; Sitter i min säng och dricker kaffe. Idag var en bra dag i Shalan. Glömde inga poser. Sharath hjälpte mig i min bakåtböjningar och han fick mig att gå väldigt djupt. Det kändes otroligt skönt. Sen fick jag ytterligare en pose av honom. Nu är det snart dags att åka till Chanting klassen med Lakhmir. 
     












                                    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar