onsdag 19 mars 2014

En vardags dag...

                                                                         
En dag i Mysore. Klockan ringer 4.30 Ingen Snooze, upp som en raket. Bara jobbigt att ligga kvar och bråka med tankarna om hur skön kudden är. Gör mig redo och kör iväg på moppen kl 5. Min klass börjar 5,15. Just nu gör jag min Ashtanga practice på morgonen med Vijay Kumar, som är Vinays lillebror. Min lärare som jag alltid haft innan i Ashtanga och som jag hjälpt att assistera i Frankrike heter Ajay Kumar, men han har tentor nu och är ledig från yogan, då han också pluggar på universitetet. Har hört mycket gott om Vijay och har alltid varit mycket nyfiken på hans klasser, så det blev en bra möjlighet att testa. Vijay gör exakt samma serie som main shalan medan Ajays serie ser lite annorlunda ut då han följer sin lärare BNS Ayengar. Så ibland ser jag lite lost ut och vet inte riktigt hur många andetag eller vilken vinyasa det är. Men jag kör på. Vijay brukar komma bort och fråga vad jag håller på med ibland med sitt söta leende. "no no Hanna 5 breath here then Vinyasa" Ops... Vijay är väldigt lugn precis som sin bror och han lär mig mycket, är glad att jag får tillfälle att lära mig av honom.

Klockan 7.30 bukar vi vara klara och då brukar min hjärna skrika efter kokosnöt vatten. Kan ligga och drömma mig bort i Shavasana om hur mycket jag ska njuta av min första kokosnöt. Vissa dagar har inte kokosnöt killen hunnit öppna ännu, eller så öppnar han inte så tidigt om han sålt slut på sina kokosnötter dagen innan och måste vänta på sin leverans. Så vissa dagar får man suga på det sura äpplet och bara köra hem utan kokosnöt. 

Denna veckan har Alexandra en soft vecka. Då hon inte kör morgonpassen har hon skurit upp papaya och bananer till frukost när jag kommer hem från min practice. Tyvärr kan vi inte äta för mycket pga vår Pranayama lektion som börjar 9,15 i Gokulam. Så det blir bara några ynkliga fruktbitar med lime på. En dusch och så hinner jag tvätta upp mina träningskläder innan vi tar moppen till Gokulam (15 min bike) för att ta Vinays Pranayma lektion. Där sitter vi i ca en timma och gör våra andningsövningar.

Efter brukar vi åka till Santosha, ett cafe i Gokulam för att äta lite brunsch efter klassen. Där kan vi sitta och tjöta med människor från världens alla hörn. Alltid en härlig stämning där, känns som hemma. På väg hem har vi alltid en massa ärende, handla mat eller Alex ska till skräddaren mm. Väl hemma kan man softa lite, tvätta lite till och förbereda kvällens mat. 

Klockan 15,00 kör vi hemifrån igen. Iväg till Gokulam och Vinays Strength och Backbending lektion som börjar 15,45. Det bästa på hela dagen. En klass där jag svettas konstant från första solhälsningen till slutet. Alexandras resa med Vinay och backbendingpasset är otroligt häftigt att se. Hon gjorde sin första "Drop back" förra fredagen. Alex kom fram till mig efter klassen med glädjetårar. Svårt att förklara känslan man får när man öppnar upp blockeringar som man lärt sig leva med. Det känns som att man kan börja andas igen. Det är så grymt att se Alex och vad Vinay får henne att fatta att hon kan. Det är så häftigt...

Så va det dags för kokosnöt igen, hos våran kokosnöt kille i Gokulam. Alex har lyckats smila till sig gratis kokosnötter där med. Hon är en riktig klippa, vet inte hur jag ska klara mig utan henne när hon åker till Nepal, vart tog alla gratis kokosnötter vägen??? jag brukar ju mer ha minen, "snabbar du inte dig med att öppna min kokosnöt så....."

Kör hem i den vilda eftermiddags trafiken och gör oss lite kvällsmat. Sitter ute på vår innergård, eller  mer en garage uppfart och äter, tittar på stjärnorna, filosoferar lite. Jag brukar sedan vara redo för sängen men Alex sitter uppe en stund till för att kolla sina Tv serier. 

Repeat....  

Till helgen ska på en utflykt till Coorg, med vår vän Lekhan där hans familj har en fram. Ska bli kul. Sedan börjar Alexandra sin tuffa vecka, då hon kommer hänga med mig till Vijay på morgonen.  


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar