torsdag 17 oktober 2013

Ville bara berätta om Billy!

Måste bara berätta om en väldigt inspirerande man i min klass. Han är från New York och är 50 år gammal. Han har lyft vikter i hela sitt liv och ser typ ut som ett kylskåp. Han var här förra året också, när jag var här. Hans namn är Bobby och har gjort yoga i två eller tre år nu. Han är en av 5 killar i klassen. Han är så grymt inspirerade just därför han har gett sig sjutton på att han inte vill känna sig som ett kylskåp längre. Han gör Vineys "Intensive" vilket betyder, morgon klass följt av Pranayama, och sedan på eftermiddagen gör han Vineys "Strenghten and Backbending" klass. Efter varje lektion hör man han säga, varför började jag inte med detta tidigare? Han ger inte upp. Man hör han trilla, han har  det jobbigt med andningen, en gång drämde han knytnäven i mattan av frustration. Men han kämpar in i det sista. Han ska på semester i en vecka snart och frågade tjejen om han fick ta med sin matta, men tydligen var det Yoga fri vecka. Han är lite orolig för hur hans kropp kommer känna sig efter en veckas uppehåll. Då inflikade jag att när jag kom tillbaka från Goa förra året och hade haft en veckas semester (då jag faktiskt gjorde några yoga klasser), tänkte jag för mig själv att jag aldrig mer skulle ha en veckas ledigt igen. Då min kropp hade vant sig vid allt för mkt stillasittande. Då sa han att han skulle smyga med sig yoga mattan ändå. Det är så härligt att se människor som uppskattar och förstår vilken skillnad man får i kroppen och i huvudet. Att man inte bryr sig vilken ålder man är eller vilka hinder man har. Att egot är flyttat åt sidan för att bara fokusera på det man har just nu och göra det bästa av det. Ja han är en mycket inspirerade person. 

Något som jag verkligen har lagt märke till denna vecka är hur okoncentrerad jag var i början av veckan, och hur fokuseringen varje dag byggdes upp. Nu i slutet av veckan är jag jäkligt skarp igen. Är helt med på om det är höger eller vänster om det inandning, utandning eller hålla andan "lock" jag var lixom med i varje andetag. Lätt som en dans. Hjärnan och kroppen samarbetar. I början av veckan kunde jag börja tänka på helgen som hade varit eller nått helt annat. Det är häftigt att känna hur man bygger upp koncentration och meditation, inte bara att den fysiska biten ger resultat av att jag mår fantastiskt i min kropp utan att huvudet också blir lite skarpare och lite vassare. Fast det är ju en helg på ingång igen. Får man börja om på nytt igen. Kan ju försöka skärpa mig och hitta känslan lite fortare, får se om det lika lätt sagt som gjort. Viney förklarade för oss en av de första lektionerna, då vi pratade om meditation, att meditation är som ett sandslott. Du måste bygga upp det på nytt varje dag, du kanske har lite enklare för det om du gjort det många gånger.  

Har lagat go mat varje kväll hemma hos min vän, som har ett kök, så ikväll blir det Green Hotel. Ska bli skönt att komma utanför huset lite. Känns som om jag bara sett huset, shalan och kokosnöt killen på en hel veckan nu. God kväll på er, imon är det Fredag!       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar