onsdag 9 oktober 2013

Plugg kväll, Inhale, lock, exhale...



Sitter och pluggar och går igenom mina anteckningar. Det är mycket som skall in i huvudet. Viney är en duktig lärare och det märks att han har haft många elever i sina dagar. Han är väldigt strukturerad och pedagogiken är väl genomtänkt. Som min kompis sa, väldigt o Indiskt, ha ha! 

Viney, gör oss super fokuserade på andningen, utan andningen finns det ingen mening med din practice. Att vara så medveten om varje andetag som Viney får oss att bli, då är det svårt att faktiskt börja tänka på nått annat den att verkligen vara i varje andetag. Att stanna i sin kropp och känna varje pose. Man hinner lixom inte fundera kring så mycket annat. Att det går att koncentrera sig så hårt på så små grejer? Och man märker resultat på all denna fokusering och koncentration, kroppen och huvudet samarbetar och bitar faller på plats. Det är galet kul när man märker att det fungerar bara man inte ger upp. Det är då man vet varför man kliver upp varje morgon i ottan för att ställa sig på sin matta. Alla dagar går det inte som en dans, men det ska ju inte va enkelt och kul alltid.

 Som David Swesson sa, "Det är inte alltid kul att göra sin practice varje morgon, men det är som att borsta tänderna, jag gör det för att må bra och vara hälsosam. Jag mår bra när jag gör yoga"

Mina pranyama (andningstekniker) lektioner går sådär, tycker jag. Det är svårt och jag kämpar ofta emot. Fast jag är ganska förvånad över mig själv, då jag kan sitta i en och en halv timma och räkna mina andetag, utan att börja vandra bort i mina tankar, på något annat. Njaaa inte helt sant, kanske någon gång att frukosten börja komma smygandes in i tanken då magen skriker efter lite mat. Men ganska okej går det. Sedan att få ihop alla tekniker med inandning och utandning sen växla näsborre det är desto svårare. Det är nästan som om jag får lite panik, kanske ett tecken på att att jag behöver jobba mer på det. Märker då hur jag pratar med mig själv, som om jag måste ha dom sämsta jäkla lungor på denna jord som inte fattar nått. Viney kommer och sätter sig jämte mig med sitt leende och säger " Its not just a practice for your breath, its a practice for your mind as well, just keep on trying it will come soon, you can" Han säger ofta till oss under vår "Teacher training" att han är ingen lärare, alla har det redan i sig, men hans uppgift är ta fram det. Någon som gör att en lärare inte ställer sig högre den sina elever utan han ser sig som en elev också. Tar bort egot. Och det vill han att vi skall förstå när vi sedan ska börja undervisa. Det ska inte finnas något ego. Alla har kapacitet inom sig. Ja ni förstår att jag har den mest ödmjukaste läraren man kan stöta på, även då han kräver mycket för vår utveckling.
God natt på er där hemma.     

Pluggar

Viney hans fru och barn
” People focus on having a younger mind and a older body, but yoga is all about getting a younger body with a older mind”  Viney Kumar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar